FANDOM

Vabank
Vabank.jpg
Gatunek filmu komedia
Kraj Polska.png Polska
Data premiery 1 marca 1982
Czas trwania 108 min
Reżyseria Juliusz Machulski
Scenariusz Juliusz Machulski
Główne role Jan Machulski, Witold Pyrkosz, Leonard Pietraszak, Jacek Chmielnik, Krzysztof Kiersznowski
Muzyka Henryk Kuźniak
Zdjęcia Jerzy Łukaszewicz
Scenografia Jerzy Skrzepiński
Kostiumy Ewa Gralak-Jurczak
Montaż Mirosława Garlicka
Sequel Vabank 2, czyli Riposta

Vabank – polska komedia kryminalna z 1981 roku w reżyserii Juliusza Machulskiego.

ObsadaEdytuj

FabułaEdytuj

Akcja dzieje się w roku 1934, gdzie dochodzi do napadu na jubilera przez dwóch ludzi, później podczas występu cyrkowego w jednej z kamienic dochodzi do śmierci w której spada na dół mężczyzna, który umiera.

Później z więzienia wychodzi złodziej Henryk Kwinto gdzie spotyka dwóch ludzi Moksa i Nutę, gdzie zabierają Kwntę do lasu, gdzie mówią kim on jest i mówią jego przestępstwa, gdzie mówią że są teraz jego wspólnikami, Kwinto każe zawieść do swego domu, gdzie spotyka się z żoną, ale Kwinto widzi że w domu jest również kochanek żony, po czym wychodzi do przyjaciela gdzie chce od niego kupić samochód.

Kwinto udaje się do przyjaciółki swego przyjaciela złodzieja, który skoczył z okna, gdyż miał problemy z dawnym wspólnikiem Kramerem, który przejął jego bank.

Kwinto teraz mieszka w hotelu, gdzie do niego przychodzi Kramer i mówi że go przeprasza, za to że go wsypał i daje mu 45,000 zł jako rekompensata, Kwinto nie potrzebuje od zdrajcy pieniędzy, gdzie idzie do Moksa i Nuty, gdzie mówi że potrzebuje pomocy.

Kwinto idzie do swego przyjaciela Duńczyka na stadionie podczas meczu Dania-Niemcy, po meczu ktoś strzela do Kwinta, ale Kwinto unika strzałów, Duńczyk postanawia pomóc Kwincie w zemście nad Kramerem.

Gdy Kramer jedzie samochodem, to spotyka jedną z dziewczyn gdzie zawozi ją do domu, okazuje się że dziewczyna jest przynętą Kwinta.

Kwinto postanawia obrabować bank Kramera, wieczorem Kwinto, Duńczyk, Moks i Nuta idą do banku, gdzie obezwładniają dwoje ochroniarzy, wyłączają system alarmowy, a poza tym kradną całą forsę z banku Kamera, po czym uciekają.

Nazajutrz do banku Kramera przyjeżdża Policja, o zawiadomieniu kradzieży, w domu Kramera zostają znalezione pieniądze z banku.

Okazuje się że Kwinto zabrał kilka pieniędzy od Kramera, gdzie daje Duńczykowi, Moksie, Nucie i dziewczynie-przynęcie, gdzie postanawiają zainwestować, Kwinto daje również pieniądze żonie zmarłego wspólnika, jako rekompensata.

Kramer postanawia oczyścić się z zarzutów, gdzie idzie do domu dziewczyny którą widział, okazało się że tam teraz mieszkają dwoje starszych ludzi, ale Kramer dowiaduje się że widział czarnoskórego mężczyźnie z Dalmatyńczykiem w kamienicy, gdzie idzie do jego domu, ale tam mieszka również starsza kobieta.

Kramer zostaje aresztowany, gdy policjanci zabierają go na komisariat, to Kramer widzi Kwintę, który pokazuje Kramerowi Ucho od Śledzia

CiekawostkiEdytuj

  • Vabank, jest to pierwszy debiut reżyserski Juliusza Machulskiego
  • w 1984 roku pojawiła się druga część Vabanku: Vabank 2, czyli Riposta, a w 1987 roku pojawił się film Kingsajz w którym pojawił się wątek Kwinty i Kramera
  • w 2010 roku Vabank został zrekonstruowany przez grupę cyfrową Kino RP, pierwsza odnowiona wersja pojawiła się w wielkanoc 2010 roku w TVN-ie, a potem w kinach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki