FANDOM

Stalingrad
Stalingrad 1993
Oryginalny tytuł Stalingrad
Gatunek filmu Dramat wojenny
Kraj Niemcy Niemcy
Data premiery 23 stycznia 1993
Czas trwania 134 min
Reżyseria Joseph Vilsmaier
Scenariusz Jürgen Büscher, Christoph Fromm, Joseph Vilsmaier, Johannes Heide
Główne role Dominique Horwitz, Thomas Kretschmann
Muzyka Norbert Jürgen Schneider
Zdjęcia Rolf Greim, Klaus Moderegger, Peter von Haller
Scenografia Wolfgang Hundhammer i Jindřich Götz
Produkcja Hanno Huth, Günter Rohrbach
Budżet 20 000 000 marek
Język Niemiecki

Stalingrad – niemiecki dramat wojenny w reżyserii Josepha Vilsmaiera. Swoją premierę miał 23 stycznia 1993.

ObsadaEdytuj

FabułaEdytuj

Jest rok 1942, ciepłe lato. Grupa niemieckich żołnierzy odpoczywa we Włoszech. Odpoczynek przerywa rozkaz przerzucenia ich pod Stalingrad. Po długiej podróży koleją, trafiają w sam środek ciężkich walk o Stalingrad. Na własnej skórze doznają okropności wojny. Jeden z kompanów zostaje ranny, inni żołnierze zabierają go do szpitala polowego i siłą wymuszają na personelu pomoc dla żołnierza. Gdy wieść się rozchodzi, zostają oni zdegradowani i wysłani do karnej jednostki, gdzie jest jeszcze ciężej. Po zniszczeniu kilku czołgów armii czerwonej, zostają odesłani do macierzystej jednostki i zostają im przywrócone wcześniejsze stopnie wojskowe. Ich sytuacja nie wygląda jednak zbyt dobrze, wojska niemieckie zostają okrążone, a panujący głód, anarchia i ataki wroga doprowadzają do załamania się woli walki. Kolejnym groźnym przeciwnikiem okazuje się bezlitosny mróz, który doprowadza do śmierci dużej liczby żołnierzy. Grupa porucznika Witzlanda próbuje przedostać się na lotnisko, gdzie mają zostać ewakuowani samolotem. Gdy już tam dotarli, okazuje się, że brakuje dla nich miejsca. Widząc swoją bezradność kapral Reiser i porucznik Witzland postanawiają się poddać. Nie udało im się tego zrobić, obaj zamarzają gdzieś na bezdrożach w okolicy Stalingradu.

Zobacz teżEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki