FANDOM

Shrek
Large 140ewbWv8qHStD3mlBDvvGd0Zvu.jpg
Gatunek filmu animowany
Kraj USA.png USA
Data premiery 2001
Czas trwania 95 min.
Produkcja DreamWorks
Budżet 60.000.000 $
Język angielski
Od lat 7.svg.png
Nagrody Oscar dla najlepszego pełnometrażowego filmu animowanego
Sequel Shrek 2

Shrek – pełnometrażowy film animowany z 2001 roku, wyprodukowany przez wytwórnię DreamWorks. Opowiada o przygodach tytułowego Shreka - zielonego ogra, który musiał wyruszyć na wyprawę, by uratować księżniczkę Fionę. Film doczekał się trzech kontynuacji:

GłosEdytuj

Febuła Edytuj

Ogr Shrek żyje samotnie na swoim bagnie. Pewnego dnia do jego domu przychodzą postacie z bajek, zakłócając jego spokój. Okazuje się, że postacie te wygnał Lord Farquaad i nie mają się one gdzie podziać. Shrek postanawia iść do Farquaada. Wraz z nim idzie także Osioł, który pomimo niechęci Shreka próbuje zostać jego przyjacielem.

Shrek i Osioł docierają do zamku Duloc, w którym mieszka Farquaad. W tym samym czasie na zamku trwa turniej rycerski. Gdy Shrek wpada na arenę Farquaad oznajmia, że turniej wygra ten kto zabije ogra. Shrek wraz z osłem pokonuje jednak wszystkich rycerzy. Farquaad postanawia że Shrek odzyska Bagno pod warunkiem, że uratuje uwięzioną w zamku Królewnę Fionę, z którą Farquaad chciałby się ożenić.

Shrek wraz z Osłem dociera do zamku i odnajduje Fionę. Bohaterowie muszą także walczyć ze smokiem. Osioł zauważył, że smok jest płci żeńskiej, w związku z czym zaczął prawić komplementy. W końcu cała trójka uciekła z zamku i wyruszyła w drogę powrotną. W drodze powrotnej Shrek i Fiona zaprzyjaźniają się, a nawet rodzi się między nimi uczucie. Ponadto Fiona okazuje się bardzo odważna i silna (przykładowo, w pojedynkę pokonała ona bandę Robin Hooda).

Pewnego wieczoru Osioł zauważa, że po zachodzie słońca Fiona zamienia się w ogra. Okazuje się, że jest ona obciążona klątwą, przez którą za dnia jest ładną kobietą, a w nocy ogrzycą. Klątwa ta może zostać zdjęta jedynie przez ślub. Shrek podsłuchuje wyrwany z kontekstu fragment rozmowy Fiony i Osła i sądzi, że Fiona nie chce być ze Shrekiem, bo jest on ogrem. Rankiem Shrek przekazuje Fionę Farquaadowi i zgodnie z umową odzyskuje bagno na własność. Fiona i Farquaad mają się pobrać tego samego dnia.

Osioł tłumaczy Shrekowi, że Fiona tak naprawdę kocha Shreka, a to co podsłuchał Shrek było nieporozumieniem. Powiedział mu także o klątwie. Shrek jedzie do zamku Duloc, gdzie przerywa ceremonię ślubną mówiąc, że kocha Fionę. Farqaad każe zabić Shreka i Fionę, ale nieoczekiwanie zjawia się Smoczyca, która zakochała się w Ośle. Smoczyca połyka Farquaada. Shrek i Fiona pobierają się, w związku z czym klątwa przestaje działać. O dziwo jednak jej docelowym kształtem okazuje się postać ogra. Film kończy się huczną zabawą na bagnie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki