FANDOM

Tick
Disambig Ten artykuł dotyczy polskiego serialu. Możesz zobaczyć także inne znaczenia podanej frazy.

Ogniem i mieczem
Ogniem i mieczem
Gatunek serialu historyczny, przygodowy
Kraj Polska Polska
Data premiery 14 kwietnia 2001
Liczba odcinków 4
Czas trwania odcinka 50 min.
Reżyseria Jerzy Hoffman
Scenariusz Jerzy Hoffman
Główne role Michał Żebrowski
Izabella Scorupco
Aleksander Domogarow
Krzysztof Kowalewski
Muzyka Krzesimir Dębski
Zdjęcia Grzegorz Kędzierski
Scenografia Andrzej Haliński
Kostiumy Magdalena Tesławska
Paweł Grabarczyk
Montaż Cezary Grzesiuk
Marcin Bastkowski
Produkcja Zodiak Jerzy Hoffman Film Production Sp. z o.o.
Język polski
Od lat 12.svg

Ogniem i mieczempolski czteroodcinkowy miniserial historyczny z 2000 roku, w reżyserii Jerzego Hoffmana, będący ekranizacją powieści Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem. Pierwsza telewizyjna emisja serialu miała miejsce 14 kwietnia 2001 roku. Równocześnie z serialem powstała wersja kinowa, której premiera miała miejsce w lutym 1999 roku.

Obsada Edytuj

Fabuła Edytuj

Odcinek pierwszy Edytuj

Jan Skrzetuski wracając z poselstwa do Krymu ratuje Bohdana Chmielnickiego z rąk zbójów. Następnie zagląda do karczmy w Czeheryniu, gdzie wyrzuca za drzwi awanturującego się Czaplińskiego oraz zapoznaje się z Janem Onufrym Zagłobą i Longinusem Podbipiętą. W dalszą drogę wyrusza razem z Longinusem. Po drodze pomagają Kniahini Kurcewiczowej i jej bratanicy Helenie. W podzięce kobiety zapraszają ich do Rozłogów. Tam Skrzetuski poznaje Jerzego Bohuna. Jan i Helena zakochują się w sobie. Skrzetuski prosi o rękę Heleny. Kniahini zgadza się dla korzyści materialnych pomimo to, że obiecała rękę Heleny Bohunowi. Jan wyjeżdża do Łubniów zdać księciu Jeremiemu Wiśniowieckiemu relację z poselstwa. W niedługim czasie na własne życzenie wyjeżdża z poselstwem na Sicz. Po drodze widząc niebezpieczeństwo wybuchu wojny wysyła Rzędziana z listami do Kniahini, by wraz z Heleną schroniła się w Łubniach. Wkrótce potem Skrzetuski zostaje zaatakowany i trafia do niewoli. Tatarzy zawożą go na Sicz. Tam trafia w ręce Chmielnickiego. Wybucha wojna.

Odcinek drugi Edytuj

Rzędzian trafia w ręce Bohuna, który zaprzyjaźnił się z Zagłobą. Po odczytaniu listów Bohun atakuje Rozłogi. Ginie Kniahini i jej synowie. Zagłoba nie dopuszcza jednak do porwania Heleny. Związuje Bohuna, upija staż i ucieka z dziewczyną. W tym samym czasie Skrzetuski będąc w niewoli jest świadkiem klęsk wojsk polskich pod Żółtymi Wodami i Korsuniem. Po zwycięstwach Chmielnicki wysyła posłów do księcia Wiśniowieckiego. Książę po odczytaniu listów nakazuje zabić posłów, gdyż uważa on Chmielnickiego za zbója niegodnego wysyłania poselstw. Następnie wraz z wojskiem opuszcza Łubnie. Skrzetuski zostaje uwolniony przez pewnego swej mocy Chmielnickiego. Jedzie do Rozłogów, ale zastaje tylko zgliszcza. Tam odnajdują go przyjaciele.

Odcinek trzeci Edytuj

Trwa pochód wojsk książęcych. Oddział Skrzetuskiego odnajduje pośród rebeliantów Zagłobę przebranego za dziada-lirnika. Okazuje się, że Onufry ukrył Helenę w Barze. Skrzetuski planuje tam pojechać, ale Bar zostaje zdobyty przez Kozaków. Ranna Helena trafia w ręce Bohuna, który ukrywa ją u wiedźmy Horpyny w jarze koło Raszkowa. Zagłoba niszcząc oddziały rebeliantów trafia na chłopskie wesele. Upija się i zostaje schwytany przez Bohuna. Ratuje go Michał Wołodyjowski ze swoim odziałem. Nieco później Zagłoba znów spotyka Bohuna wyzywając go na pojedynek... z Wołodyjowskim, który zwycięża Michał. Skrzetuski wyrusza na poszukiwania Heleny. Zagłoba, Wołodyjowski i Podbipięta zatrzymują się na dłużej w Zbarażu. Tam przyjeżdża do nich Rzędzian oznajmiając, że zna miejsce pobytu Heleny.

Odcinek czwarty Edytuj

Zagłoba, Wołodyjowski i Rzędzian jadą po Helenę. Odnajdują chatę Horpyny, zabijają wiedźmę i uwalniają dziewczynę. W drodze powrotnej napada na nich odział Tatarów. Wołodyjowski i Zagłoba stawiają opór, by Rzędzian mógł uciec z Heleną. Walczącym na pomoc przychodzą zbarascy żołnierze. Bohaterowie wracają do miasta, gdzie jest już Skrzetuski. O niczym mu jednak nie mówią, gdyż nie mają pewności, czy Rzędzian i Helena uciekli przed Tatarami. Wkrótce pod Zbaraż przybywa armia kozacko-tatarska. Rozpoczyna się długie oblężenie. Oblężeni pod dowództwem Jeremiego Wiśniowieckiego bohatersko się bronią. Longinus Podbipięta ścina jednym ciosem miecza trzech Tatarów wypełniając swój ślub. Skrzetuski rani samego Tuhaj-beja. Sytuacja w obozie jest jednak ciężka. Podbipięta podejmuje się próby przedarcia do stacjonującego w Toporowie króla Jana Kazimierza, aby zdać mu relacje i wezwać odsiecz. Po drodze ginie jednak ustrzelony przez Tatarów. Zadanie to udaje się Skrzetuskiemu. Król rusza pod Zbaraż doprowadzając do zawarcia pokoju w Zaborowie i zakończenia oblężenia. Mała grupka Kozaków pod dowództwem Bohuna wbrew ustaleniom atakuje wojska polskie i zostaje pokonana. Skrzetuski w Toporowie spotyka Rzędziana, który oznajmia mu, że Helena żyje. Pojmany Bohun zostaje ofiarowany Skrzetuskiemu. Ten go jednak uwalnia.

Różnice pomiędzy serialem a powieścią Edytuj

  • Serial pomija część zdarzeń. Nie pokazuje m.in. wolnej elekcji, oblężenia Lwowa i Zamościa, bitew pod Machnówką i Konstantynowem.
  • W serialu Zagłoba przypadkowo zdobywa chorągiew podczas oblężenia Zbaraża. W powieści zdarzenie to miało miejsce podczas bitwy pod Konstantynowem.
  • Końcowa scena ukazująca uwolnienie Bohuna nie występuje w powieści. Jest tam tylko informacja, że Skrzetuski po ofiarowaniu mu Bohuna nie chciał hańbić go doceniając jego męstwo. W epilogu powieści wspomniane są także dalsze losy Bohuna.

Linki zewnętrzne Edytuj

Ekranizacje trylogii Henryka Sienkiewicza

Filmy: Ogniem i mieczem (1999) • Ogniem i mieczem (1962) • Potop (1974) • Pan Wołodyjowski (1968)

Seriale: Ogniem i mieczem (2000) • Przygody Pana Michała (1963)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki