FANDOM

Michał Wołodyjowski - imię którym posługiwał się Jerzy Michał Wołodyjowski[1] – postać literacka, jeden z głównych bohaterów Trylogii Henryka Sienkiewicza. Ze względu na niski wzrost zwany Małym Rycerzem.

Fikcyjna postać Michała Wołodyjowskiego była częściowo wzorowana na autentycznej postaci historycznej, na pułkowniku Jerzym Wołodyjowskim.

W Ogniem i mieczem razem z Janem Skrzetuskim służy w wojskach Jeremiego Wiśniowieckiego. W pierwszej części Trylogii jest postacią drugoplanową. Wsławia się pokonaniem w pojedynku Bohuna. Bohatersko dowodzi dragonią podczas oblężenia Zbaraża. W Potopie jest już pułkownikiem, doświadczonym żołnierzem kreowanym na fantastycznego szermierza. Początkowo wierny hetmanowi Januszowi Radziwiłłowi, po ujawnieniu zdrady odmawia żołnierskiego posłuszeństwa. Wraz z Zagłobą i Skrzetuskimi (Jan i jego krewny Stanisław) ucieka z niewoli radziwiłłowskiej i toczy dalsze wojny ze Szwedami. Jest jednym z tych, którzy zostali wierni królowi Janowi Kazimierzowi. Bardzo kochliwy, ale przez długi czas nie mógł znaleźć żony. Jedną z jego wielu miłości była Anusia Borzobohata-Krasieńska. Kiedy wreszcie uzyskał pozwolenie na ślub od opiekunki Anusi, dziewczyna zmarła (kilka dni przed ślubem, Pan Wołodyjowski). Nieszczęśliwy pan Michał zaszył się w klasztorze Kamedułów, ale Zagłoba wywabił go stamtąd podstępem. Mały Rycerz znalazł wreszcie dziewczynę, która go pokochała – Baśkę Jeziorkowską, z którą udało mu się wziąć ślub. Po przedwczesnym poddaniu twierdzy w Kamieńcu Podolski, Wołodyjowski wraz ze swym przyjacielem Kettlingiem dotrzymali obietnicy i wysadzili zamek w powietrze. Sienkiewicz wykreował małego rycerza na wzór polskiego Sarmaty (wedle założeń pierwotnych sarmatyzmu - szlachcic obrońca ojczyzny), cnotliwego, odważnego, gotowego do poświęceń.

Adaptacje Edytuj

W adaptacjach filmowych i telewizyjnych postać Wołodyjowskiego kreowali:

Ciekawostki Edytuj

Michał Wołodyjowski jest też główną postacią wiersza i piosenki Jacka Kaczmarskiego Pan Wołodyjowski, w której każda zwrotka kończy się słynnym credo Wołodyjowskiego "nic to".

Postać Wołodyjowskiego została upamiętniona turniejem szermierczym O Szablę Wołodyjowskiego, rozgrywanym od 1955 do dziś w Warszawie. Jego nazwiskiem nazwano także ulice w wielu polskich miastach, m.in. w Warszawie (na Służewie) i Krakowie (osiedle Lesisko).

Przypisy Edytuj

  1. — Wszak waszmości Michał na imię?
    — Właściwie, to ja jestem Jerzy Michał, ale że święty Jerzy smoka tylko roztratował, a święty Michał całemu komunikowi niebieskiemu przewodzi i tyle już nad piekielnymi chorągwiami odniósł wiktoryj, przeto jego wolę mieć za patrona.
    Źródło: Rozmowa Kmicica z Wołodyjowskim, Potop – Tom I, rozdział IX

Więcej z Fandomu

Losowa wiki