FANDOM

Tick
Metropolis
Metropolis plakat
Oryginalny tytuł Metropolis
Gatunek filmu science-fiction, niemy, antyutopia
Kraj Niemcy Niemcy
Data premiery Niemcy Niemcy 10 stycznia 1927
USA USA 6 marca 1927
Polska Polska4 kwietnia 2008
Czas trwania 210 min (premiera w Niemczech),
123 min (odtworzona wersja z 2002 roku)
Reżyseria Fritz Lang
Scenariusz Fritz Lang
Thea von Harbou (na podstawie własnej powieści)
Główne role Brigitte Helm
Gustav Fröhlich
Muzyka Gottfried Huppertz
Zdjęcia Karl Freund
Günther Rittau
Scenografia Otto Hunte
Erich Kettelhut
Karl Vollbrecht
Kostiumy Aenne Willkomm
Willy Muller
Produkcja niemiecka
Dystrybucja Universum Film AG
Budżet ok. 5,1 miliona niemieckich marek
Dochód ok. 7 milionów niemieckich marek
Język niemy z napisami w języku niemieckim

Metropolisniemiecki film z 1927 roku reżyserii Fritza Langa zaliczany do klasyki filmów antyutopijnych. Scenariusz powstał na podstawie powieści Metropolis Thei von Harbou, napisanej w 1926 r. Metropolis opowiada o totalitarnym ustroju, w której rządzi wąska i uprzywilejowana kasta (rozum), zaś robotnicy utrzymujący miasto przy życiu (ręce) mieszkają w podziemnych osiedlach. Przez wielu zaliczany do klasyki filmów. Daty premiery w Niemczech: 10 stycznia 1927 roku. Film w Polsce został zaprezentowany dopiero 4 kwietnia 2008 roku.

Z filmu pochodzi słynny cytat Serce musi być pośrednikiem pomiędzy głową a rękami., który wypowiedziała główna bohaterka Maria.

Oryginał uległ zniszczeniu, jednakże dzięki zachowanym kopiom udało się odtworzyć większą część filmu [1]. Ścieżka muzyczna została nagrana na nowo w standardzie Dolby Surround 5.1.

Slogan reklamowy do filmu brzmi: Pomiędzy rękoma i rozumem pośredniczy serce (nm. Der Mittler zwischen Hand und Hirn sei das Herz)

ObsadaEdytuj

Metropolis - plakat 2002

Plakat do nowej wersji Metropolis.

FabułaEdytuj

Akcja filmu dzieje się w 2000 roku w mieście Metropolis. Ludzie dzielą się na dwie kasty: myślicieli, którzy tworzą plany (ale nie wiedzą jak wszystko działa) oraz robotników, którzy wytwarzają (ale nie mają żadnej idei). Są od siebie odseparowani, jednak raz tworzą także całość. Władzę w mieście stanowi dyktator John Fredersen (w tej roli Alfred Abel). Jeden człowiek z myślicieli - Freder, syn dyktatora (w tej roli Gustav Frohlich) łamiąc prawo odwiedza podziemia zamieszkane przez robotników. Dziwi się tym, co że tamtejsi robotnicy są niewolnikami. Sam zakochuje się w Marii (w tej roli Brigitte Helm), która zamieszkuje podziemia. Freder zaczyna organizować kampanię humanitarną, a Maria wspiera duchowo każdego robotnika jako kapłanka (robotnicy wierzą w Pośrednika, który ma przynieść pokój i wyzwolenie). Przedsiębiorca Rotwang (w tej roli Rudolf Klein-Rogge) próbuje mu przeszkodzić i knuje intrygę, konstruując mechanicznego sobowtóra Marii nazwanego Futura. Robot trafia do podziemi i odwołuje słowa Marii. Jednakże sam Rotwang celowo przeprogramował Marię, by ta rozpętała rewolucję i zniszczyła miasto. Rotwang zrobił to, ponieważ Fredersen odbił mu kiedyś ukochaną żonę, Hel. Niegdysiejsza pani Rotwangowa zmarła, rodząc Johanowi syna, Fredera. Rozwścieczony tłum w wyniku akcji niszczy maszyny, ale jednocześnie wywołuje powódź zalewającą ich miejsca zamieszkania oraz topiąca wszystkie dzieci. Podczas rewolucji Rotwang podczas pojedynku dyktatorem ginie, a robot zostaje spalony na stosie. Johan Fredersen, który wprawdzie nie chciał rozlewu krwi, ale pośrednio się do niego przyczynił, cierpi z powodu wyrzutów sumienia i żałuje swojej lekkomyślności. Jednakże dzięki rewolucji w wyniku poniesienia przez obie strony winy dochodzi do integracji kast.

[2]

Przyjęcie filmuEdytuj

Film przyjął się z ogromnym sukcesem na świecie, jednakże wśród polskich krytyków panuje raczej inna opinia. Antoni Słonimski wypowiedział się o filmie w ten sposób: Film Metropolis ze względu na niezwykły koszt i nakład pracy, jak również na reklamę i powodzenie, zasługuje na szersze omówienie. Dawno już nie demonstrowano tak głupiego utworu, i jest rzeczą wręcz nieprawdopodobną, iż podobny scenariusz mógł znaleźć reżysera. Nie tłumaczy tej sprawy nawet to, że pan Lang jest mężem autorki scenariusza: mógł przecież rozwieść się z żoną, mógł ją nawet zastrzelić, wszystko byłoby lepsze od tego, co zrobił. Spoza Polski inną osobą, która skrytykowała film był pisarz science-fiction Herbert George Wells [3].

Inspiracje Edytuj

W latach 40. Osamu Tezuka stworzył mangę pt. Metropolis. Jednakże w wyniku nie obejrzenia filmu przez Tezukę, manga bardzo różniła się od filmu. Zachowano jednakże roboty oraz podział na dwie kasty (tak jak na plakacie). W 2001 roku na podstawie mangi utworzono anime.

W 1984 roku Freddie Mercury wykorzystał fragmenty filmu do teledysku Love Kills. W tym samym czasie Freddie Mercury wraz z ze swoim zespołem Queen wykorzystali fragmenty Metropolis do teledysku Radio Ga Ga.

CiekawostkiEdytuj

Metropolis - plakat Polska

Plakat filmowy reklamujący Metropolis w Polsce.

[4]

  • W role statystów wcieliło się 25 tys. mężczyzn (w tym 1100 ogolonych na łyso), 11 tys. kobiet, 750 dzieci, 100 czarnych i 25 Azjatów.
  • Najprawdopodobniej ten film uwielbiał Adolf Hitler.
  • Film wpisano na Światową Listę UNESCO w 2001 roku.
  • Magazyn Time w 2005 roku zaliczył film do jednego z największych dzieł kinematografii.
  • W 1995 roku film trafił na listę watykańskiej listy 45 filmów, która promowała filmy o wartościach religijnych, moralnych lub artystycznych (film trafił do listy dzieł artystycznych, ale wiele osób z Watykanu zaliczyła go także do filmów moralnych)[5].
  • Wiele efektów specjalnych wykorzystanych po raz pierwszy podczas produkcji Metropolis wykorzystuje się do dnia dzisiejszego [6].

Linki zewnętrzneEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Niektóre nowe reprodukcje mają na początku filmu informacje o tym, że zachowane są tylko fragmenty
  2. http://www.filmweb.pl/Metropolis/descs
  3. http://www.filmweb.pl/reviews/Czerń+i+biel-5387
  4. http://www.filmweb.pl/Metropolis/trivia
  5. http://kultura.wiara.pl/doc/451972.Niektore-wazne-filmy-czyli-tzw-lista-watykanska
  6. http://film.gazeta.pl/film/1,24464,5086108,Metropolis_zmienia_kino_i_swiat.html

Więcej z Fandomu

Losowa wiki