FANDOM

Longinus Podbipięta herbu Zerwikaptur - bohater powieści pt. Ogniem i mieczem oraz jej adaptacji; litewski żołnierz pochodzący z miejscowości Mysikiszki. Charakteryzuje się wysokim wzrostem i wielką siłą. Jest prostoduszny, wierny i szczerze pobożny. Włada pokrzyżackim mieczem o nazwie Zerwikaptur, którym jego przodek ściął trzy krzyżackie głowy za jednym zamachem.

Losy Edytuj

W młodości Podbipięta ślubował, że zachowa czystość dopóki wzorem swojego przodka nie zetnie trzech głów jednym cięciem miecza. Aby mieć okazję do spełnienia ślubowania podążył na Ukrainę, by zaciągnąć się do wojsk księcia Wiśniowieckiego. Poznaje tam Zagłobę, Skrzetuskiego, Wołodyjowskiego. Wraz z nimi walczy z Kozakami. Bierze także udział w oblężeniu Zbaraża, gdzie spełnia swój ślub (zza okopu ścina jednym ciosem trzech Tatarów). Aby podziękować Bogu za spełnienie ślubów podejmuje się trudnego zadania przedarcia ze Zbaraża do Toporowa w celu zdania relacji królowi. Ginie pod koniec drogi zestrzelony z łuków przez Tatarów. Jego ciało zostało odbite przez Polaków i pochowane w Zbarażu.

Odtwórcy Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki