FANDOM

Kingsajz
Kingsajz
Gatunek filmu Komedia
Kraj Polska Polska
Data premiery Polska Polska2 maja 1988
Czas trwania 104 min
Reżyseria Juliusz Machulski
Scenariusz Juliusz Machulski
Jolanta Hartwig
Główne role Jacek Chmielnik
Katarzyna Figura
Grzegorz Heromiński
Jerzy Stuhr
Muzyka Krzesimir Dębski
Zdjęcia Jerzy Łukaszewicz
Scenografia Janusz Sosnowski
Produkcja Studio Filmowe Kadr
Język polski
Od lat 12

Kingsajz - Komedia Polska z roku 1987 w Reżyserii Juliusza Machulskiego.

Fabuła Edytuj

Akcja filmu rozpoczyna się w mieszkaniu chemika Adasia, który stworzył preparat o nazwie Kingsajz. Jego radość nie trwa długo gdyż do jego domu włamują się ludzie Kilkujadka. Adaś ukrywa się w budce telefonicznej, gdzie dzwoni do przyjaciela Ola, prosząc go o pomoc. Przyjaciel mówi mu aby się ukrył w pobliskim Hotelu, jednak ludzie Kilkujadka dopadają i skracają Adasia.

Olo zauważył, że Adaś zanim został złapany ukrył preparat u jakieś kobiety, jedzie za nią, gdzie jak się okazuje nie ma Kingsajzu. Olo idzie do pracowni gdzie widzi dwóch innych ludzi Kilkukajka, Olo ucieka przed nimi.

Adaś zostaje przesłuchany przez władce Szuflandii Kilkujadka, gdyż jest oskarżony o stworzenie najbardziej strzeżonego w Szuflandii preparatu.

Olo idzie do gazety Pasikonik w której pracuje, gdzie informuje redaktor naczelną że chciałby urlopu, ta się zgadza pod warunkiem napisania materiału.

Olo jedzie na pokaz mody do Hotelu Victoria w którym będzie występowała jego narzeczona, gdzie podczas pokazu mody kobieta, z którą Olo się spotkał daje mu Kingsajz, okazuje się że ukrywała to.

Olo idzie na bazar szukać swoich, gdzie spotyka Alę (kobietę, która dała mu Kingsajz), gdzie okazuje się że jest Krasnoludkiem (choć nie ma kobiet - krasnoludek), córką Krasnala, który Kilkujadek zmienił go w królika.

Adaś jest torturowany przez Kilkujadka gdzie mówi że on sam skonstruował Preparat. Olo i Ala idą do Elektrociepłowni, gdzie spotykają dwóch krasnali - Kwintka i Kramerko, którzy im mówią, że oni również muszą uwolnić Adasia, a potem pokonać Kilkujadka gdzie postanawiają przemieścić się jako Krasnoludki. Idą do miejsca w którym jest Szuflandia, gdzie robią zastrzyki w którym jest preparat na skurczenie się, po czym zamieniają się w krasnoludki.

Adaś trafia do więzienia, gdzie spotyka współwięźniów z którymi się zaprzyjaźnia. Olo, Kwintek i Kramerko idą do Szuflandii gdzie widzą urządzenie wysokiego napięcia. Kramerko dotyka urządzenie po czym umiera.

Adaś mówi współwięźniom o Kingsajzie gdzie współwięźniowie są zachwyceni jego opowieściami. Olo i Kwintek znajdują wejście, ale Kwintek zostaje uwięziony w pułapce na myszy, gdzie mówi Olgierdowi, żeby wykonał swoje zadanie.

Olo trafia do Szuflandii gdzie idzie do Grill Baru, w którym widzi jednego z ludzi Kilkujadka, gdzie deptuję mu jedzenie. Olo zostaje złapany i aresztowany, gdzie trafia do Kilkujadka który go rozpoznaje. Olo kłamie mu mówiąc że Adasiowi na produkcje Kingsajzu kazał zrobić niejaki Zenon Bobalina, gdzie Kilkujadek i Olo na robotach widzą Adasia. Adaś mówi Olowi takie słowa jak CaFe BiBa.

Gdy Olo z Kilkujadkiem w łaźni mówią o Kingsajzie, Olo zamyka Kilkujadka w czajniku, po czym ucieka. Trafia do przyjaciela Paragrafa, który pomaga mu uciec.

Uwolniony i ogarnięty zemstą Kilkujadek każe podpalić i wysadzić fabrykę Polo-Cockty, którą krasnoludki piją bez przerwy aby być większymi.

Olo gdy już trafił do Kingsajzu widzi ludzi, którzy niszczą preparat, gdzie trafia do Elektrociepłowni w której mówi Ali słowa Adasia. okazuje się że te słowa w języku chemicznym oznaczają przepis na Kingsajz, w nocy ludzie Kilkujadka podpalają fabrykę Polo-Cockty.

Olo i Ala słyszą w telewizji informacje, że spalono fabrykę Polo-Cockty, Ala i Olo są w szoku, gdzie gdy robią przepis na Kingsajz okazuje się że nie dodali jednego przepisu, czyli wody z domu Adasia.

Ala idzie do domu Adasia, gdzie nie wie że obserwują ją ludzie Kilkujadka. Do domu Ali przychodzi szefowa Ola, która mówi mu że urlop się skończył oraz to że nie przychodzi do pracy, gdy widzi go jako krasnoludka, mdleje. Olo wzywa pogotowie.

Ala gdy robi Kingsajz, niespodziewanie do jej mieszkania przychodzą ludzie Kilkujadka którzy chcą złapać Ola. Ludzie Kilkujadka zostają jednak pokonani, gdy przychodzą sanitariusze z pogotowia ratunkowego, na polecenie dużego już Ola zabierają tylko ludzi Kilkujadka, a szefowa Ola wstaje.

Olo słyszy słowa Adasia: Hejkum-Kejkum - okazuje się że Adaś idzie na egzekucje w której zostanie pokrojony przyrządem do krojenia Jajek, Olo w ostatnim momencie udaremnia egzekucje.

Olo idzie do Szuflandii, gdzie niespodziewanie spotyka wyższego Kilkujadka, i jego dwóch jego ludzi, po czym strzykują się zastrzykami na skracanie.

Olo ucieka do toalety gdzie właduje się do umywalki, ale Olo trafia do toalety, Kilkujadek z ludźmi chcą go złapać, ale Olo wchodzi do spłuczki, gdzie w kulminacyjnym momencie spuszcza Trzech ludzi i w tym Kilkujadka, gdzie Tata Ali odzyskuje rozmiar człowieka, a Olo znajduje Adasia.

Olo, Ala, Tata Ali i Adaś jadą pociągiem do krainy w której nie trzeba pić Polo-Cockty, gdzie w pociągu widać wszystkie postacie które wystąpiły w filmie. W przedziale widzą twarz 5-letniego chłopczyka. Okazuje się że są krasnoludkami, gdzie kamera przybliża do Pałacu Kultury i Nauki gdzie na końcu zostaje pokazany otwór do drzwi.

Obsada Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Film nawiązuje do PRL-owskiej rzeczywistości, gdzie podczas sceny w Grill-Barze widać talony na muchy, gdzie to nawiązuje do Kartek na Mięso
  • W filmie zostały pokazane dwa światy: Kingsajz (kapitalizm) i Szuflandia (Komunizm)
  • Pismo Pasikonik jest nawiązaniem do pisma Świerszczyk
  • Imiona Kwintek i Kramerko w filmie nawiązują do nazwisk Kwinto i Kramer gdzie się pojawiły w filmie Vabank, którzy zagarli Jan Machulski (Kwinto) Leonard Pietraszak (Kramer)
  • W filmie wystąpiła Beata Tyszkieiwcz, ze swoją córką Wiktorią
  • W filmie wystąpili reżyser Juliusz Machulski, Scenograf Janusz Sosnowski, kierownik produkcji Andrzej Sołtysik
  • W roli kata wystąpił animator Mariusz Wilczyński.

Linki ZewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki