FANDOM

Kariera Nikosia Dyzmy
Kariera Nikosia Dyzmy
Gatunek filmu Komedia
Kraj Polska Polska
Data premiery Polska Polska15 marca 2002
Czas trwania 108 min
Reżyseria Jacek Bromski
Scenariusz Tomasz Kępski
Główne role Cezary Pazura
Andrzej Grabowski
Ewa Kasprzyk
Anna Przybylska
Muzyka Henri Seroka
Elektryczne Gitary
Dystrybucja Vision
Język polski
Od lat 16

Kariera Nikosia Dyzmy - Polska komedia z 2002 roku w reżyserii Jacka Bromskiego.

ObsadaEdytuj

i inni

FabułaEdytuj

Głównym bohaterem filmu jest Nikodem Dyzma, który jest mówcą pogrzebowym i pracownikiem zakładu pogrzebowego, tymczasem zakład pogrzebowy dostaje zlecenie zrobienia pogrzebu jednego z bogatych ludzi, gdzie Dyzma otrzymuje od listonosza zaproszenie dla zmarłego mężczyzny, w którym zostaje zaproszony na bankiet. Dyzma postanawia pojechać.

Dyzma przybywa na bankiet, gdzie gdy chce coś zjeść, przypadkowo rzuca jedzeniem na wicepremiera Terkowskiego, gdzie zaczyna do niego wulgarnie mówić, co powoduje że wszyscy zaczynają chwalić Dyzmę za to co zrobił, gdzie też otrzymuje propozycje pracy.

Dyzma przyjmuje propozycje pracy u Romana Klińskiego, gdzie także otrzymuje służbowy samochód i swoją ochronę, gdzie także spędza noc z Senatorem Anną Walewską, nazajutrz Dyzma rzuca pracę w zakładzie pogrzebowym, chce też zdawać na Prawo Jazdy, ale niestety nie zdaje egzaminu, gdzie także chce przez telefon zaufania zrobić wszystkie swoje zadania. Gdzie także firma, w której pracuje dzięki niemu dostaje nowe zlecenia.

Tymczasem Dyzma dostaje zaproszenie od ministrów na polowanie, gdzie także spędza noc z żonami ministrów, gdzie otrzymuje też posadę Prezesa w firmie Polski Cukier. A także otrzymuje willę, oraz załatwia dla swoich przyjaciół z zakładu pogrzebowego zapas wódki.

Dyzma spotyka się z byłym szefem SB, gdzie prosi go aby napisał mu to co robił, gdzie się okazuje że ktoś też napisał że Dyzma pracował w zakładzie pogrzebowym okazało się że to wina przyjaciela z zakładu pogrzebowego, Władeczka. Dyzma daje mu swoją dawną posadę u Klińskiego.

Dyzma pomaga strajkującym robotnikom, gdzie powoduje to że znalazł się na trzecim miejscu wśród najsławniejszych polityków w Polsce, gdzie wszyscy pochwalają Dyzmę, z wyjątkiem Terkowskiego. Nazajutrz gdy Dyzma wyjeżdża do domu, jego samochód wybucha. Dyzma trafia do szpitala.

Tymczasem wszyscy domagają się odsunięcia Ministra Jaszuńskiego, gdzie żony ministrów mówią Dyzmie, gdzie postanawiają się dowiedzieć kto zrobił zamach. Gdzie się dowiaduje że zamach na niego zrobiła Anna Walewska, która mówi mu że jego przyjaciel Władeczek piszę o nim biografię, Dyzma każe się pozbyć Władeczka, gdyż może mu zaszkodzić, także dowiaduje się z telewizyjnych wiadomości że Minister Jaszuński został odsunięty, a Terkowski został ambasadorem Burkina Faso.

Do Dyzmy przychodzi Jadzia Jaszuńska, która mu mówi że odeszła od męża, gdyż ożeniła się z nim że był ministrem, razem z Dyzmą spędzają noc, okazuje się że Władeczek został zamknięty w kontenerze, gdzie jako goryl zostaje wywieziony statkiem do ZOO na Syberii.

Nazajutrz Dyzma spotyka się z ministrami, gdzie proszą go aby został nowym premierem Polski, Dyzma początkowo się nie zgadza, ale postanawia przejąć tą funkcję, pojawia się w oknie, gdzie wita go tłum ludzi.

CiekawostkiEdytuj

  • Film jest na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza pt: Kariera Nikodema Dyzmy z 1932 roku W 1956 roku pojawił się film Nikodem Dyzma z Adolfem Dymszą w roli głównej, a w 1980 roku pojawił się serial telewizyjny Kariera Nikodema Dyzmy, w roli głównej wystąpił Roman Wilhelmi.
  • Film był kręcony w Łodzi, Pabianicach, Warszawie, Gdyni.

Linki ZewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki