FANDOM

Darth Vader (właściwie Anakin Skywalker) - pierwszoplanowy bohater Gwiezdnych wojen. Ojciec księżniczki Lei i Luke'a Skywalkera. Jego historia stanowi trzon pełnometrażowych filmów z serii. Jest on jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci filmowych.

Odtwórcy Edytuj

Tytuł Edytuj

Darth Vader po łacinie oznacza mroczny ojciec. Nazwa Vader może mieć także związek z angielskim słowem invader, czyli najeźdźca. Tytuł Darth może być także zlepkiem zwrotu mroczny władca Sithów (ang dark lord of the Sith), co może sugerować używanie go wymiennie z tytułem lord.

Biografia Edytuj

Anakin Skywalker był uczniem Obi-Wana Kenobiego. Podczas wojen klonów otrzymał tytuł rycerza Jedi. Wraz ze swoim mistrzem (a także osobno) brał udział w wielu misjach. Miał romans z Padmé.

Palpatine wykorzystując uczucia Anakina przeciągnął go na Ciemną Stronę Mocy. Anakin przyjął tytuł Darth Vader i brał udział w eksterminacji Jedi. Tuż po tym stoczył pojedynek z Obi-Wanem, w którym został ciężko ranny. Od tego czasu musiał poruszać się w charakterystycznej czarnej zbroi, która zawierała aparaturę podtrzymującą życie oraz ukrywała blizny. W między czasie doprowadził on do śmierci Padmé (kobieta zmarła tuż po porodzie bliźniąt).

Darth Vader stał się prawą ręką Papatine'a, który ogłosił się Imperatorem. Zaciekle walczył z rebeliantami, wśród których był Luke Skywalker. Gdy Vader dowiedział się, że Luke jest jego synem próbował bezskutecznie przeciągnąć go na Ciemną Stronę Mocy. Stoczył z nim także zwycięski pojedynek (Luke został ranny, ale przeżył).

Luke także dowiedział się, że jest synem Vadera. W pewnym momencie poddał się wojskom Imperium, aby nawrócić ojca. Vader jednak oddał go w ręce Imperatora. Palpatine przeciągał Luke'a na Ciemną Stronę, ale bezskutecznie. Doszło wtedy także do drugiego pojedynku Luke'a z Vaderem. Luke go wygrał, ale nie zabił ojca. Wtedy Palpatine zaatakował Luke'a błyskawicami mocy, aby go zabić. Vader widząc cierpienia syna zaatakował Palpatine'a i zabił go. Został jednak porażony błyskawicami, co uszkodziło aparaturę podtrzymującą życie. Konający Vader poprosił Luke'a o zdjęcie maski. Tuż przed śmiercią przyznał rację synowi i nawrócił się.

Po śmierci ukazał się jako duch mocy w towarzystwie Obi-Wana i Yody, co jest ostatecznym dowodem, że powrócił na Jasną Stronę Mocy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki