FANDOM

Cube
Cube.jpg
Oryginalny tytuł Cube
Gatunek filmu thriller
horror
science - fiction
Kraj Kanada.png Kanada
Data premiery 9 września 1997
19 listopada 1999 (w Polsce)
Czas trwania 90 min
Reżyseria Vincenzo Natali
Scenariusz Vincenzo Natali, Andre Bijelic
Główne role Nicole DeBoer
David Hewlett
Nicky Guadagni
Andrew Miller
Wayne Robson
Muzyka Mark Korven
Zdjęcia Derek Rogers
Scenografia Jasna Stefanovic
Montaż John Sanders
Produkcja Mehra Meh, Betty Orr
Dystrybucja Tantra
Budżet 365000 CAD
Język angielski
Od lat 15
Strona IMDb

Cube (pol. sześcian) – film kanadyjskiego reżysera Vincenzo Natali i jeden z kamieni milowych wśród thrillerów psychologicznych. Polska premiera odbyła się 19 listopada 1999 roku (dwa lata po produkcji). Doczekał się dwóch konynuacji; Cube 2 i prequel Cube Zero. Jedną z cech filmu, było obstawienie ról nieznanymi dotychczas aktorami.

Tytułowy Cube to wielki kompleks mniejszych pomieszczeń w kształcie sześcianu, jest ich 17576. W każdym z nich może znajdować się śmiertelna pułapka np. w postaci ostrzy, czy kwasu. Mogą reagować na ruch, hałas, czy ciepło ciała. W tym miejscu zostaje zamkniętych sześć osób. Doświadczony policjant Quentin, studentka matematyki Joan Leaven, lekarka Holloway, złodziej Rennes, architekt Worth i Kazan - człowiek chory na autyzm. Wkrótce okazuje się, że ten dobór nie jest przypadkowy.

ObsadaEdytuj

FabułaEdytuj

Film rozpoczyna się ucieczką jednego z epizodycznych bohaterów - Aldersona. Ginie jednak na jednej z pułapek. Wkrótce spotyka się cała drużyna. Rennes pokazuje sposób, w jaki można sprawdzić, czy w pomieszczeniu jest pułapka. Do środka wrzuca się but, dzięki czemu pułapki uruchamiają się. Trafiają jednak na pomieszczenie, z którego wszystkie wejścia prowadzą do pozornie bezpiecznych sześcianów. Złodziej zeskakuje w dół z nadzieją, że trafił bezpiecznie. Niestety uaktywnia się pułapka działająca jedynie na źrenice ludzi. Twarz Rennesa zostaje opryskana żrącym kwasem, a ona sam ginie po chwili.

Wkrótce Leaven odkrywa, że u wejść do pomieszczeń znajdują się numery. Jeśli liczba jest pierwsza, pułapka na pewno jest w środku. Okazuje się jednak, że tak do końca nie jest i Quentin cudem tylko unika śmierci. W koncu studentka dochodzi do wniosku, że to Kartezjański układ współrzędnych. Worth przyznaje się, że pomagał budować Cube i dostarcza informacji, na temat tej budowli.

Po pewnym czasie dochodzą do przestrzeni poza Cubem. Holloway próbuje zejść na linie w dół i zorientować się w położeniu. Podczas, gdy schodzi w dół, Cube trzęsie się, ale psycholog chwyta się ręki Quentina. Policjant, który nie dawno pokłócił się z nią, wciąż chowa do niej uraz i pozwala jej zginąć. Gdy wszyscy odpoczywają, Quentin próbuje wyperswadować u Leaven ucieczkę, jednak zbudzeni Worth i Kazan ratuja ją. Jednocześnie dochodzą do wniosku, że policjant jest ich wrogiem. Poirytowany Quentin zrzuca architekta do dolnego pomieszczenia, w nadziei, że zginie. Po chwili słyszą jednak jego histeryczny śmiech. W tym sześcianie znajdują się zwłoki Rennesa, więc trafili do pomieszczenia z którego wyszli.

Leaven odkrywa, że Cube zmienia położenie, łącząc się z innymi sześcianami. Jednak wzory, które mogą uratować im życie, są zbyt trudne. Do pomocy przychodzi Kazan, ukryty geniusz matematyczny. Gdy wędrują, Worth i Leaven postanawiają pozbyć się oszalałego i niebezpiecznego Quentina. Znajdują most prowadzący do wyjścia. Architekt zamyka śluzę, i nie wpuszcza policjanta. Do wejścia kieruje się Kazan i Leaven, a Worth postanawia zostać, zmęczony współczesnym światem. Wtedy do sześcianu wchodzi Quentin i brutalnie zabija studentkę. Kazan próbuje uciec jednak trzymany jest przez oszalałego policjanta. Worth zatrzymuje szaleńca, przez co po kolejnym przejściu sześcianu, zostaje rozerwany.

Ostatecznie przeżywa tylko Kazan, który kieruje się do światła.

Sens CubeEdytuj

Ludzie uwięzieni w Cube stanowią swoisty eksperyment. Nie są też uwięzieni przypadkowo. Rennes pokazał im jak zachować się na samym początku, Quentin potrafił zmotywować grupkę przerażonych ludzi, Leaven odkryła zasadę działania sześcianu, Kazan okazał się być geniuszem matematycznym i wartościowym członkiem zespołu, Holloway potrafiła się nim zaopiekować, a Worth zręcznie pokierował "niedobitkami" i przyczynił się do znalezienia wyjścia.

Zobacz też:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki